Si hi ha algun material que defineix la humanitat, sens dubte aquest seria la fusta. Ni la pedra, ni el bronze, ni el coure, ni el ferro, ni el paper, ja que per més que donin nom a civilitzacions d’Homo Sapiens, la fusta és l’únic material que s’ha utilitzat extensament a totes.
Per caçar, per fer útils, per a les nostres cases, mobles, mitjans de transport i un llarg etcètera. La fusta, de tota mena d’arbres, s’ha fet servir des de temps immemorials.
Tècnicament, la fusta és un material anesòptric, que vol dir que les seves propietats físiques no són iguals en totes direccions. Com que els troncs de fusta estan compostos de tubs fibrosos de cel·lulosa, tenen propietats resistents més grans en el sentit de la fibra, però en sentit transversal la resistència no és tan gran, però té més capacitat de penetració d’agents externs.
Entre les grans propietats de la fusta, que la fan idònia per seguir utilitzant-la en temps en què hi ha altres materials més resistents, dos destaquen especialment:
- Sostenibilitat: La fusta és un material orgànic, biodegradable i abundant. En utilitzar-lo millorem el món en fixar CO2, que altrament aniria a l’atmosfera. I quan no utilitzem més aquest material, serà molt fàcil reciclar-lo.
- Accessibilitat: Hi ha fusta a tot el món, de molts tipus, i de fàcil accés. Cultivable i per tant gestionable, i de preu molt econòmic.
- Lleugeresa La fusta té, en pràcticament totes les espècies, una relació resistència/pes molt per sobre d’altres materials, fins i tot comparable amb l’acer. Per aquest motiu s’utilitza tant en construcció de pavellons de grans llums, i en la indústria aeronàutica i ferroviària… i als mobles per camperitzar furgonetes .
A la construcció s’utilitza especialment la fusta de tipus unidireccional, és a dir, amb les fibres orientades en el mateix sentit, sigui amb biga sencera, o darrerament amb bigues recompostes (finguer-joint, laminada o microlaminada), mentre que a la indústria aeronàutica i per als mobles de furgonetes s’utilitza més el tauler contraxapat, ja que té propietats resistents similars en dos sentits, i per tant és molt més versàtil.
A Camporan, utilitzem tauler contraxapat de bedoll als llits per a furgonetes , ja que es tracta d’una fusta frondosa, d’alta densitat i resistència mecànica, cosa que el fa molt durador, resistent i mecanitzable.
Per evitar el lliscament del matalàs sobre el somier de la furgo, utilitzem tauler amb una cara revestida amb film antilliscant.